Esama žmonių vienišių, kurie preciziškai
domisi viena kuria nors tema ar sritimi, tačiau jiems sunkiau įsijausti į kito
žmogaus būseną ir tinkamai bendrauti – dažnai jie apibūdinami kaip vengiantys
socialinio kontakto. Kai šie autistiški bruožai tokie ryškūs, kad stabdo vaiko
vystymąsi, kalbame apie „autizmą“ kaip apie sunkų raidos sutrikimą.
Iki šiol
nėra žinoma kas sukelia autizmą. Manoma, kad tai yra genetinio paveldėjimo ir
aplinkos faktorių derinys. Genetinį paveldėjimą įrodo tai kad šis sutrikimas
labiau paplitęs tarp berniukų, taip pat monozigotinių dvynių (konkretūs genai
nulemiantys autistiškumą dar nenustatyti). Šiuo metu labai daug kalbama apie
skiepų poveikį. Mat gana dažnai autizmas pasireiškia būtent po to kai vaiką
paskiepija. Iš vienos pusės yra didelis būrys gimdytojų pasakojančių, kad jų
vaikas tapo autististišku kaip tik po skiepo. Iš kitos pusės yra visas būrys
mokslininkų ir medikų sakančių, kad tai neįmanoma (jų atliekami tyrimai neranda
ryšio tarp skiepų ir autizmo).
Autizmui priskiriamas platus spektras vystymosi sutrikimų, kurių
užuomazgos kūdikystėje paveikia visą žmogaus gyvenimą. Simptomai yra įvairūs:
kamuojamiems šio sutrikimo gali būti būdingas keistas elgesys ar mąstymas,
bendravimo, kalbos problemos, per didelis arba per mažas pojūčių stiprumas.Vieni
autistai geba gyventi įprastą gyvenimą, kitiems reikalinga pagalba. Autizmo paliesti vaikai tokie skirtingi, kad net po kelias
dešimtis metų su jais dirbantys specialistai teigia, jog atrasti du vienodus
autistiškus vaikus praktiškai neįmanoma.
2016 m. kovo
21 dieną Alytaus Dzūkijos pagrindinėje mokykloje vyko seminaras tema „Autizmo
sutrikimą turinčių vaikų ugdymo sėkmės ir problemos“ .Susirinko labai platus
specialistų būrys: ikimokyklinio ugdymo specialistai, pradinio ugdymo
specialistai, specialieji pedagogai dirbantys su specialiųjų poreikių
mokiniais, logopedai, kinezeterapeutai ir ergoterapeutai. Visi skaitydami
pranešimus dalinosi savo sėkmėmis, aptarė problemas. Seminaro dalyviai
džiaugėsi pasiekimais ir kartu mokėsi
vieni iš kitų. Vyko tikra pedagoginė komunikacija.
Kaip
unikalus yra kiekvienas autistiškas vaikas, taip nepakartojamas yra kiekvieno
autistiško vaiko kelias į gyvenimą. Svarbu, kad juo būtų einama. Svarbu
nestovėti vietoje, ieškoti ir bandyti. Kuo daugiau duosite, tuo daugiau
gausite...
Vyresnioji
specialioji pedagogė Danguolė Balčiūnienė
|